Yoga stijlen

Bij Ashtanga yoga worden de asana’s (houdingen) in een vaste volgorde van de Primary Series gegeven, in een continue beweging of ‘flow’ op het ritme van de uyajji-ademhaling. Elke in- en uitademing is gekoppeld aan een beweging om in en uit een houding te komen, dit heet vinyasa.De les begint altijd met zonnegroeten (warming-up). Daarna volgen de asana’s in een vaste volgorde (eerst staand, dan zittend, daarna liggend en tot slot de eindserie) gebaseerd op duizenden jaren oude principes en teksten. Elke pose maakt je lichamelijk en geestelijk klaar voor de volgende pose.Het fundament voor Ashtanga yoga zijn:

  1. de Ujjayi Breath (ruis ademhaling)
  2. Vinyasa (de aaneenschakeling van poses, gesynchroniseerd met de ademhaling)
  3. de Dhristi (de focus), en
  4. de Bandha’s (de energiesloten).De Ujjayi Breath verwarmt het lichaam van binnenuit. Dit zuivert alle spieren en organen, voert alle gifstoffen af, stimuleert de bloedsomloop en versterkt de geest. En daarbij is er nog het cardiovasculaire aspect. De asana’s worden op het ritme van deze ademhaling uitgevoerd (flow, ofwel vinyasa).

Het tempo in een Ashtanga les ligt aardig hoog en omdat de serie een bepaalde volgorde heeft is het misschien best even wennen de eerste keer. Probeer deze vorm daarom zeker een maand uit om bekend te worden met de serie.

Bekijk het rooster

Gentle flow yoga is een dynamische vorm van yoga waarbij de houdingen (asana’s) uitgevoerd worden in het ritme van de ademhaling. Deze ‘flow’ van bewegingen zorgt voor zowel dynamiek als voor innerlijke rust. Door de rustige flow van houdingen is er tijd om dieper in te gaan op eventuele aanpassingen van de houdingen. Het tempo in deze lessen ligt laag en de zachtheid en aandacht is net als die bij Hatha yoga. Het verschil is dat bij Hatha yoga dat de houdingen los van elkaar worden uitgevoerd en aangehouden, dus zonder flow.

Bekijk het rooster

In deze rustige les ligt de nadruk op het versterken en soepel maken van je lichaam en het verhogen van de concentratie op een rustige, regelmatige ademhaling. De houdingen (asana’s) worden los van elkaar beoefend, aangehouden en ontspannen voordat er weer een andere houding wordt aangenomen. De houdingen worden hier niet in een flow uitgevoerd.

Bekijk het rooster

Pilates richt zich op zowel de diepe als de oppervlakkige spieren. De diepe spieren zijn belangrijk voor het stabiliseren van onze gewrichten. De aandacht bij deze les ligt voornamelijk op het versterken van de core van het lichaam (Powerhouse) en bestaat uit voornamelijk grondoefeningen.Een geweldige les om het werken aan strakke billen, buik en benen. En omdat Pilates zich ook richt op een stevige en stabiele rug, is het ook uitermate geschikt voor beginners en gevorderden maar ook zeker voor mensen met rugklachten. De sleutelwoorden bij Pilates zijn: stabiliteit, flexibiliteit en lichaamsbeheersing.

Pilates is ontwikkeld door Joseph Pilates. Het doel van Pilates was om het lichaam beter bestand te maken tegen ziektes. Dit werd gerealiseerd door de spieren te versterken, de flexibiliteit te vergroten, de concentratie beter te maken en de algehele gezondheid te verbeteren. De Pilates oefeningen richten zich op het hele lichaam, waarbij vooral de core-spieren worden getraind en het is ontstaan in het begin van de 20e eeuw. Joseph was zijn tijd zo ver vooruit dan men eigenlijk pas in het begin van de 21e eeuw zijn werk is gaan erkennen. Alleen in de Verenigde Staten beoefenen al meer dan 10 miljoen mensen en dit aantal groeit nog steeds snel. Ook in Nederland groeit het aantal deelnemers nog snel en Pilates krijgt steeds meer bekendheid.

Pilates is een body & mind trainingsmethode voor het gehele lichaam gericht op: kracht, lenigheid, balans en controle. De kern van Pilates is dat het lichaam bewust wordt getraind. Centraal staat de ademhaling en het verbeteren van de lichaamshouding. Pilates verhoogt de flexibiliteit en balans van het lichaam. Deze training wordt in groepsverband op muziek gedaan. Bij de oefeningen komt het hele lichaam in actie waarbij de nadruk ligt op het versterken van de buik- en rugspieren, ook wel bekend als core-training. Sterkere buikspieren resulteren weer in een plattere buik. Daarnaast richt Pilates zich op lichaamshouding en lichaamsbewustzijn. Door de Pilatesoefeningen wordt u leniger terwijl u uw spieren versterkt. Pilates zorgt voor een evenwichtige ontwikkeling van alle spiergroepen. Bij iedere oefening traint u meerdere spieren en delen van uw lichaam.

Bekijk het rooster

Een les met flow en veel oefeningen gericht op het versterken van de core.

Bekijk het rooster

Power Yoga is een actieve yoga les, waarbij het accent zowel op kracht, uithoudingsvermogen en flexibiliteit ligt. Bij vinyasa yoga worden de houdingen van hatha yoga in series uitgevoerd op het ritme van de ademhaling. Hierdoor ontstaat een vloeiende beweging.Door deze combinatie worden afvalstoffen uit het lichaam afgevoerd, krijg je nieuwe energie en ontstaat er ontspanning en geestelijke rust. De lessen zijn over het algemeen fysiek wat uitdagender dan een hatha- yoga les.

Bekijk het rooster

Yin yoga is een heel rustige vorm van yoga waarbij de asana’s (voornamelijk grondhoudingen) gedurende een aantal minuten worden aangehouden. Het is een passieve vorm van yoga waarbij de spieren niet worden gebruikt, maar juist het bindweefsel en de ligamenten soepel worden gemaakt waardoor gewrichten beweeglijker worden. Het effect van Yin yoga is een flexibeler en beweeglijker lichaam.

De Yang yoga zijn de meer dynamische stijlen zoals Vinyasa yoga en Ashtanga yoga. Yin yoga kan een goede aanvulling zijn op je Ashtanga/vinyasa practice (Yin en Yang zijn uiteraard onlosmakelijk met elkaar verbonden).

Bekijk het rooster

Zwangerschapsyoga bereidt het lichaam en de geest voor op de bevalling, het brengt je in contact met je lichaam en jezelf en het neemt eventuele stress en/of spanning weg. Daarbij houdt zwangerschapsyoga het lichaam gezond, sterk en lenig. Voor zwangerschapsyoga heb is geen ervaring met yoga vereist. De enige voorwaarde om deel te nemen is dat er iets moois in je buik groeit. Wel maakt het uit hoe lang je al zwanger bent. Heb je niet eerder aan sport of yoga gedaan, kom dan vanaf de 14de week. Vanaf dat moment is het helemaal veilig om zwangerschapsyoga te doen.

Je neemt deel aan een rustige Hatha les, waar ook anderen aan deelnemen. Het is dus een algemene les, niet alleen voor zwangeren maar wel geschikt voor zwanegeren

 

Bekijk het rooster

Een les die met active (yang) houdingen begint en eindigt met rustige en zachte (yin) houdingen.

Ben jij tussen de 13 en 17 jaar en zou je wel wat lekkerder in je vel willen zitten? Of zou je wel wat meer rust in je hoofd kunnen gebruiken? Dan is het wellicht een goed idee om eens een yogales te volgen! Nix zweverigs, nix saai, suf of kinderachtig. Gewoon down to earth bewegen en rust in je hoofd vinden door simpele ademoefeningen en een fysieke workout.

De lessen worden gegeven door een hele leuke docente: Fi.

Niet langer twijfelen, gewoon doen.

De les wordt in het Engels gegeven.

Kosten: Proefles / losse les €10 | €89 voor 10 strippen (3 maanden geldig)